Triggerfinger

TRIGGERFINGER- Tendovaginitis stenosans.

Triggerfinger innebär att ett eller flera fingrar även tumme (triggertumme) fastnar i böjt läge.
Ofta gör det ont men inte alltid , både när fingret fastnar och när man rätar ut det.

Triggerfinger beror på att någon av fingrarnas böjsenor fastnar i sin egen senskida på grund av svullnad på själva senan.
Detta kallas att fingret ”triggar”. Oftast smärtar det till vid fingerbasen när fingret sträcks ut igen. Orsaken kan vara svullnad på senan, t.ex. efter överansträngning, men ibland hittar man ingen tydlig förklaring till tillståndet.
Man vet inte orsaken till åkomman men det är vanligare hos diabetiker och reumatiker.

Man kan ställa diagnosen vid en klinisk undersökning och patientens berättelse om sina besvär. Andra undersökningar är inte nödvändiga.

Behandlingen syftar till att få senan att glida fritt igen. Man kan börja med en kortisoninjektion i senskidan, det hjälper många men inte alla. Nästa steg i behandlingen är operation.

Operation.

Operationen görs i lokalbedövning. Man gör ett litet snitt i handflatan och delar på senskidan så senan glider fritt igen, senskidan sitter som  en ring runt senan. Den kallas för A1-ligamen. Operationen tar ca 15 min på ett finger

Efter operationen.

Du kan gå hem 30 min -1 timma efter operationen
Efter en vecka i förband får man använda handen igen men inte belasta fullt förrän stygnen i huden är borttagna ca två veckor efter operationen.

Du ska hålla handen i högt läge för att motivera svullnaden i handen. Svullnaden i handen orsakar smärta.

Smärtlindring
Oftast räcker det att ta Paracetamol (Alvedon, Panodil à) mot smärtan. Vid behov ordineras ytterligare smärtstillande av din läkare.

Plåster/ förband

Behåll förbandet på tills stygnen ska avlägsnas. Skulle du på något sätt känna av infektion i såret eller det känns som om förbandet sitter för hårt ska detta kontrolleras av din läkare. Lokal infektion innebär kombination av smärta, svullnad, rodnad och värmökning i såret, samt eventellt feber.Om förbandet blir vått eller blöder igenom ska det bytas hos oss eller på din vårdcentral.Genomblödda förband ökar infektionsrisken.

Behov av sjukskrivning varierar beroende på vad man arbetar med.
Oftast 0-4 veckor efter operation